Snapchat i markedsføring

 

Snapchat er i vinden som aldri før. Til og med de som nekter å lage en Facebook-profil har latt seg friste av det voksende sosiale mediet. Vi ser nærmere på hva Snapchat er, hvorfor det er så populært og om det kan brukes i markedsføring.

Isbre Media har lang erfaring med annosering

Hva er Snapchat?

Snapchat er en bilde- og videodelings applikasjon for mobilen. Det ble utviklet av studenter og utgitt i 2011. Snapchat har opplevd en enorm vekst de siste årene.

I motsetning til andre sosiale medier som har en lang liste med funksjoner og detaljer er Snapchat enkelt å ta i bruk. Snapchat har en veldig lav læringskurve, og klarte på denne måten å tilby noe som de andre sosiale mediene manglet.

 

Hvorfor er det så populært?

I tillegg til å være enkelt å bruke slipper brukerne å fylle inn detaljer om seg selv. Mange velger å unngå sosiale medier som Facebook og lignende fordi de ikke ønsker at personlig informasjon og data skal ligge offentlig på Facebook.

Med andre ord er argumentene for å ikke bruke Snapchat få. Det forklarer ikke motivasjonen for å bruke mediet. Hvorfor er det så attraktivt?

Hvordan bruke det i markedsføringen?

 

På samme måte som Facebook har også Snapchat en Ad Manager som gir tilgang til verktøy og data som gjør det mulig å kjøre skreddersydde kampanjer med konkrete mål.

I tillegg bør man bruke Snapchat på en organisk måte hvor man bygger opp følgere og deler innhold med de som på andre sosiale medier.

 

Organisk

Når du har opprettet en Snapchat-konto for bedriften din bør du gjøre følgende:

  1. Gjør Snapkoden din tilgjengelig på nettsiden din, samt andre medier hvor du når kundene dine. På denne måten kan de ta bilde med Snapchat av Snapkoden din og følge deg.
  2. Jevnlig sende Snaps (bilde eller video) til de som følger deg. Tips: Lag en gruppe som du legger alle følgere i slik at du enkelt kan sende til alle ved et trykk.
  3. Legge ut innhold på Stories. Bildene eller videoene du legger til på Stories er synlig i 24 timer for alle som følger deg. Etter 24 timer blir innholdet automatisk slettet.
  4. Eksperimenter med å tegne, skrive eller legge til ulike filtre på snappene.