META MARKEDSFØRING gir deg mulighet til å kjøpe trafikk til nettstedet ditt

META MARKEDSFØRING gir deg mulighet til å kjøpe trafikk til nettstedet ditt

Innhold

- Facebook bytter navn til Meta

- Hvorfor Meta markedsføring?

- Tenk på digital markedsføring slik

- Salgstrakten

- Hvordan oppnå best pris og prestasjon

- Hvordan komme i gang

- Meta pixel og retargeting

- Book 30 minutter gratis veiledning

Trenger du hjelp med Facebook eller Instagram markedsføring? 

Tlf: 400 00 502  

SLIK JOBBER VI MED VÅRE KUNDER

 

Vi benytter 2 forskjellige modeller for samarbeid.

 

  1. Du kan bruke oss som rådgivere. Det er da opp til deg å ringe oss om du skulle sitte fast med annosneringen eller trenger hjelp til å forbedre resultatene dine. Vi kan fjernhjelpe på din egen Facebook annonsekonto ved behov.
    NB. Du kan booke 30 en minutter gratis veiledningssamtale med oss lengre ned i denne artikkelen.
  1. Den andre framgangsmåten er å benytte oss til å ta oss av alt. Dette passer bedrifter som ikke har egen markedsavdeling. Her starter en typisk kunde på ca 5000 kr pr måned for minste pakke. vi tar oss da av annonsering, produksjon og alt som skal til.  

FACEBOOK BYTTER NAVN TIL META

Vi refererer nå til Meta når vi snakker om Facebook, WhatsApp, Instagram, Messenger og Oculus. De forskjellige sosiale plattformene vil fortsatt hete det samme hver for seg, men moderfirmaet heter nå Meta.
I praksis er alt som før, annet enn navnebyttet enn så lenge og du logger fortsatt på annonsesystemene dine via nettadressen business.facebook.com

I framtiden vil vi også ha mulighet til å levere annonser til Metaverse gjennom den samme plattformen, men dette er noe fram i tid.

meta markedsføring

HVORFOR META MARKEDSFØRING

 

Med Facebook og Instagram markedsføring har du mulighet til å kjøpe deg trafikk på kommando. Med Meta som trafikkilde har du en mulighet til å nå ukjente kalde kunder, tidligere kunder, allerede kunder eller spesifisere målrettingen helt ned til folk som har besøkt en bestemt side på nettstedet ditt
Dette koster lite (om du gjør det riktig vel og merke).

Etter å ha lest ferdig denne artikkelen vil du sitte igjen med kunnskap og en større forståelse av hvordan du skaper suksess med denne kanalen. Du får også en del konkrete tiltak du kan gjøre med en gang om du alt kjører annonser. 

Som med alle trafikk kilder er det både for og mot med Meta. Publikum som er på Facebook og Instagram, er der først og fremst for å koble av og bli underholdt, de er ofte ikke ute etter produktet ditt i utgangspunktet. Annonsene du lager bør derfor være av underholdningskarakter ettersom det er derfor folk henger der. Dette øker prestasjonen betraktelig og du tjener mer penger. Det fungerer godt med litt mer standard annonser også om du gjør det riktig med en salgs trakt, dette skal vi snakke om senere i denne artikkelen. Når man annonserer på Facebook og Instagram er det ekstra viktig å ha en gjennkjennelig grafisk profil og forsøke å bruke så gode hooker som mulig (oppmerksomhetsfangere) ettersom publikum når som helst kan scrolle videre uten å se ferdig annonsen til forskjell fra Youtube eller Snapchat der brukerne må se minst 5 sekunder før man eventuelt kan trykke seg videre.

Annonserer du med «retargeting» og «Pixel» på nettstedet ditt er Facebook og Instagram annonsering super effektivt og bør være det første du setter opp.
Med «retargeting» har du mulighet til å nå tilbake til besøkende på nettstedet ditt med et budskap etter at dem har forlatt siden din og slik forsøke å vinne dem tilbake som kunder.

 

 

TENK PÅ DIGITAL MARKEDSFØRING SLIK!

 

X antall kroner brukt på markedsføring er lik en kunde. 
Et prisestimat kan typisk ligge på mellom 500-1500 kr på kalde kunder i kjøp og noe lavere på varmere kunder.
Du kan fint komme under denne prisen om du for eksempel er en lokal butikk og annonserer i lokalområdet.

Her har du et praktisk eksempel.

Snekker Andersen har akkurat satt opp Meta markedsføring og sender ut 3 annonser til publikum i området han holder til. Han retargeter også alle besøkende med et tilbud på gratis befaring og 10% rabatt på vindusmontasje ut måneden. Han omsetter i snitt for 45,000 kroner pr kunde. Snekker Andersen har effektive annonser og bruker i snitt 300kr for å få en befaring av den digitale algoritmen i Meta. Han trenger i snitt 3 befaringer for å lande en ny kunde. Prisen pr kunde beløper seg da til 1200 for snekker Andersen å kjøpe av annonsesystemet.

Prisen pr kunde varierer fra bransje til bransje. 300 kr var bare et eksempel men er fint en typisk pris som går igjen.  

Når satt opp riktig har vi i Isbre Media mulighet til å gjøre nettsted og ditt om til en «ROI maskin». Uansett hvilken bransje du driver i er prinsippet det samme, en kunde = X kr brukt i markedsføring. Jo bedre man har satt det opp jo lavere kostpris pr kunde.

 

SALGSTRAKTEN

 

Salgstrakten man bruker i digital markedsføring er omtrent lik for de fleste bedrifter og bransjer. Det handler om å gjøre en kald kunde varm nok til å gjøre en handling som er verdifull for deg som bedrift.
Dette gjør man i å påvirke kunden i flere steg, man lager da annonser med spesifikke oppgaver. 

Handlinger vi ønsker at kunden skal ta etter å ha blitt kjent med deg kan være et kjøp, melde seg på en epost liste, bli medlem av Facebook gruppen din eller andre ting du som bedriftseier setter opp som en inntektsbringene handling.
Vi anbefaler å be om noe som ikke koster kunden penger eller innsats og gjøre salget manuelt via telefon eller befaring når kunden kontakter dere, dette er selvfølgelig bransjespesifikt. Har du en butikk ønsker man jo at kunden skal komme innom fysisk.    

Vi benytter oss oftest av en enkel 3 stegs salgstrakt i Isbre Media når klientene våre skal ut til kunder.

 

1. Bli kjent annonser er det første kontaktpunktet du har med en person. Dette er annonsen som kjennetegnes ved at du kun opplyser om seg selv på en god og effektiv måte. Vi skal tilbake til hvordan man gjør dette litt lengre ned i artikkelen ettersom dette er et så omfattende tema.

2. Løse problem/hva vi tilbyr annonser er akkurat hva navnet tilsier. Her lar vi kunden få en forståelse av hvilket problem bedriften din kan løse for at kunden skal visualisere seg livet med din vare eller tjeneste. 

3. Konverteringsannonser er siste leddet i denne salgstakten. Etter å ha varmet opp publikum med de 2 forrige annonnsetypene er det klart for å spørre kunden om en handling. Dette gjør vi som som regel ved å gi kunden et tidsbegrenset tilbud eller tilsvarende.

NB. Man bør ha over 8 kontaktpunkter med kunden sammenlagt før man ber om en konvertering og helst over flere kanaler som: Snapchat, Instagram, Youtube, Google Display mm.

 

HVORDAN OPPNÅ BEST PRIS OG PRESTASJON.

 

 

 

Når vi måler prestasjon med Facebook og Instagram Ads, refererer vi til kost per besøkende –
(CPA, Cost Per Acquisition)
Prisen påvirkes i hovedsak av 2 faktorer.

 

1. Hvor mange bedrifter som bestiller annonseplass samtidig som deg.
2. Hvor godt selve annonsen presterer i klikk og interesse mot publikum, jo høyere interesse og klikk jo bedre pris for deg.

 

Eksempel: Hvert år kommer det et rush av butikker som kjøper annonseplass rundt juletider på Facebook og Instagram. Rundt julerushet blir det trangt om plassen for annonser på Facebook og Instagram, prisen vil da øke ettersom bedriftene kjemper hardere om de samme annonseplassene.

 

Annonsetettheten på Facebook og Instagram ligger på ca 1/4 av postene som blir vist. Det vil si at for hver 4 innlegg/post som brukeren scroller gjennom, er ca 1,en betalt annonse.

 

Gjør slik. Skal vi påvirke prisen annet enn når på året du kjøper, gjelder det å øke prestasjonen på annonsen ved å gjøre den interessant og klikkvennlig. Her er det mye psykologi og forskjellinge ting man kan gjøre.
Her er noen enkle tips:

 

  • Fortell en historie
  • By på litt humor
  • Kom med noe som kan være interessant for målgruppen din og vis deg selv fram eller produktet ditt samtidig
  • Skill deg gjerne ut med litt underholdning «utenfor boksen»
  • Om du ikke tør å filme deg selv får du fortsatt gode resultater med enklere annonser, som de vi selv har brukt lengre ned i denne artikkelen.

 

Vi anbefaler der det er mulig å la selve annonsene stå for trafikken, og nettstedet for av salget. Det er også viktig at landesiden må stå til forventningene som annonsen skaper slik at helheten blir bevart. Forventer du å lese om meta markedsføring så må du la folk få det dem har klikket seg på.  

 

Gjennomsnittlig kostpris per klikk til nettside kan ligge på alt fra 2kr til 50 kroner. Koster annonsen din mer en 10 kr pr klikk bør man gjøre noe med annonsen. Dette kan da være et tegn på at annonsen din ikke fanger publikum slik den burde.

 

HVORDAN KOMME I GANG

 

Hopp i det!
For å komme i gang trenger bedriften din en Business Manager konto fra Meta.
Vi anbefaler at du som bedrift, eier din egen Business Manager og legger til
Isbre Media som med-administrator. Slik får vi mulighet til å kjøre annonser på vegne av deg samtidig som du har full kontroll og eierskap under hele prosessen.

Om du trenger hjelp til å komme i gang koster dette nå 7000,-(førpris 10000,-). Vi gjør da et fullstendig oppsett og passer på at du kommer godt i gang raskt bruk gjerne listen under som en sjekkliste om du skal gjøre dette selv.

  • Betalingsoppsett
  • Installering av Tag Manager
  • Installering av «Pixel»
  • Sette opp publikum for deg slik at du kan nå de som har besøkt nettsiden din tidligere, eller en annen målgruppe du måtte ønske
  • Lage kundelister så du kan målrette annonsene mot akkurat de som trenger ditt produkt
  • «GDPR» Vi sørger for at alt er satt opp i tråd med GDPR-loven
  • Passer på at business manager kontoen din er oppført med rett bedriftsinfo og peker mot organisk konto og nettsted.
  • Legger til de personene som skal ha tilgang.
  • Skaffer oss en god oversikt over hvordan du bør produsere annonsene dine for å få maksimalt ut av disse.
  • 3 timer rådføring.

Om du allerede har Business Suite er ikke dette det samme som Business manager og må ikke forveksles. Meta har to plattformer man kan benytte der Business Suite er en forenklet versjon av Business Manager. Vårt råd er å lære seg «Business Manager» fra starten av og hoppe over Business Suite om du skal kjøre annonser.

Dersom du selv ikke ønsker å sette deg inn i dette og heller ønsker å fokusere på kjernevirksomheten i bedriften kan Isbre Media som nevnt gjøre oppsettet på kort varsel.

META PIXEL OG RETARGETING

En «Pixel» er en liten bit med datakode vi legger over på nettstedet ditt slik at Meta skal kunne finne tilbake de personene som har besøkt nettsiden. Dette gjør vi for å kunne levere «retargeting» annonser. Dette bør du ha på plass med en gang ettersom trafikk som tidligere har vist interesse for bedriften din kan sees på som mer kjøpeklare kunder. «Retargeting» annonser har som oppgave å gjøre publikum som har forlatt siden din uten å handle om til betalende kunder ved å fange tilbake oppmerksomheten til kunden. 

Kunden kan velge å ikke bli funnet av retargeting pixelen, ved klikke på nei til cookie i pop-up banneret som popper opp når besøkende kommer til nettstedet ditt. (GDPR)

Om du valgte OK på cookies her når du først kom til oss, vil du mest sannsynlig bli forsøkt å bli hentet tilbake som kunde. Det er den samme prosessen vi gjør når du skal forsøke å igjen komme i kontakt med kundene dine. Prøv å legg merke til dette i tiden framover. Om du klikket nei kan du på PC finne igjen cookiebanneret helt nederst til høyre og klikke OK i stedet så får du en live demonstrasjon av trakten som vi viste ovenfor. 

Man klarer å finne tilbake til ca 40% av personene som kom innom nettstedet ditt. Meta tillater først retargeting etter at man har hatt over 1000 personer innom nettstedet. Å være tidlig ute med å sette opp Pixelen er derfor viktig for de fleste bedrifter og burde gjøre med en gang. 

Kort om oss

Vi er en totalleverandør av digitale medieløsninger, med fokus på å holde et høyt faglig nivå og å være i front av utviklingen i det digitale markedet. I hovedsak jobber vi for å hjelpe deg å genere trafikk og gjøre om besøkende til kunder.

Noen kunder som har valgt oss

Se noen kunder vi har og som vi hjelper digitalt.

Ønsker du å bli kontaktet?

Hør med oss hvordan vi kan hjelpe din bedrift - la oss komme med forslag så kan du ta beslutningen.